bylinky pro lepší zdraví

Bylinky a koření přidávají jídlu vynikající chuť, ale existuje stále více důkazů o tom, že jsou také prospěšné našemu zdraví. Tradiční medicína používá po staletí bylinky a koření k léčbě běžných nemocí a moderní věda nyní začíná podporovat některé z těchto teorií. Použití bylin a koření jako alternativy k soli a tuku pro ochucování jídel je prospěšné i pro naše zdraví, protože tyto látky neobsahují žádné kalorie a na rozdíl od soli nemají potenciálně škodlivé účinky, pokud jsou konzumovány ve velkém množství.

Ačkoli je výzkum teprve v počátcích, a v mnoha případech jsou třeba další studie pro potvrzení výsledků a doporučení pro konzumaci, není pochyb o tom, že bylinky a koření mají schopnost zlepšit naše zdraví. I když existuje několik negativních účinků a konzumace bylinek a koření je i vítaným dodatkem do mnoha pokrmů, určitě není na škodu zahrnout jejich širokou škálu do zdravého stravování.

Běžné bylinky a koření s potenciálními přínosy pro zdraví

Skořice

Přehled vědeckých důkazů z r. 2010 týkajících se skořice a jejího přínosu pro zdraví odkryl řadu možných mechanismů, podle kterých může mít skořice pozitivní vliv na zdraví. Bylo podotknuto, že skořice má protizánětlivé, antimikrobiální, a protinádorové účinky, a působí i snížení cholesterolu, a má i případné přínosy pro imunitní a kardiovaskulární systém.

Studie u lidí i zvířat také naznačují, že skořice může mít schopnost indukovat produkci inzulinu, což je užitečná funkce, která může být prospěšná při léčbě diabetu typu 2, i když je zapotřebí další výzkum před vytvořením definitivních závěrů.

Cayenský pepř

Předpokládá se, že složka, která je zodpovědná za pálivost pepře a chilli, známá jako kapsaicin, má mnoho výhod pro zdraví, včetně výhody pro kardiovaskulární systém, podporu trávení a zmírnění bolesti.

Také bylo zjištěno, že tato látka může mít vliv na rychlost metabolismu a schopnost zvýšení spalování tuků, a nabízí tak potenciální roli při hubnutí.

Šafrán

Výzkum objevil možný ochranný účinek tohoto běžného koření proti rakovině, jakož i možný příznivý vliv na hladinu krevních lipidů. Rovněž se předpokládá, že může mít příznivý vliv na učení a funkci paměti.

Heřmánek

Populární složka bylinného čaje obvykle užívaného pro zlepšování spánku a relaxace, může mít i jiné zdravotní výhody podle hodnocení za rok 2006.

Květ obsahuje mnoho fenolických sloučenin a má mírné antioxidační a antimikrobiální vlastnosti. Prokázal také antiagregační aktivitu.

Studie na zvířatech také zjistily protizánětlivé účinky a vliv na možné snížení hladiny cholesterolu, je však nutný další výzkum v této oblasti, založený na lidech. Kupodivu neexistuje žádný klinický důkaz na podporu uklidňující vlastnosti heřmánku.

Koriandr

Bylo zjištěno, že koriandr je účinný v prevenci běžné choroboplodné bakterie Lysteria monocytogenes, která může být nebezpečná pro osoby s oslabeným imunitním systémem nebo ještě nenarozené děti.

Kurkuma

O součásti, která dává kurkumě její oranžově-žlutou barvu, známé jako kurkumin se předpokládá, že má mnoho zdravotních výhod. Studie naznačují, že tato látka  v bylině Kurkuma může být prospěšná při léčbě zánětlivých onemocnění, jako jsou rakovina, diabetes, kardiovaskulární onemocnění, Alzheimerovy choroby a psoriázy, i když jsou potřebné hlubší studie, než bude možno provést doporučení, týkající se spotřeby kurkumy.

Bylinky a koření s vysokým fytochemickým obsahem

U skupiny běžných bylin a zeleniny, známých jako okoličnatá zelenina se předpokládá, že má vysoký obsah fytochemikálií. U kopru, anýzu, petržele a koriandru, stejně jako u celeru, mrkve a pastináku, se předpokládá, že mají ochranné účinky vzhledem k jejich vysoké koncentraci přírodních antioxidantů, které se také nalézají v česneku a zázvoru.

Tyto složky se zdají být prospěšné v ochraně před, nebo léčbě chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby, rakovina, cukrovka a hypertenze.

Bylinky s protinádorovými vlastnostmi

National Cancer Institute určil kolekci běžných bylin, které vykazují protirakovinné účinky. Patří mezi ně česnek, cibule a pažitka, které obsahují sloučeninu zvanou Allium, členové rodiny máty, jako bazalka, oregano, rozmarýn, šalvěj a tymián, členové rodiny Zingiberaceae jako kurkuma a zázvor, kořen lékořice, zelený čaj a len, jakož i již zmíněná zelenina z rodiny okoličnatých.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Log in to comment


Avatar uživatele Beata1
Beata1 odpověděl/a na téma: #2
Děkuji za pěkný článek
Avatar uživatele Alena
Alena odpověděl/a na téma: #3
česnek, cibule a pažitka, to je známá věc:)
manufaktura odpověděl/a na téma: #4
Slyšela jsem již mnohé o česneku a jeho skvělých účincích na zdravotní stránku člověka. Naštěstí mi moc chutná, a tak z něj připravuji pastu složenou z tuku, soli a rozdrceného česneku, uchovává se to v chladničce a je to hned k dispozici.
marjenka odpověděl/a na téma: #5
Skořici mám moc ráda, dávám ji do štrůdlu a taky na krupici. Nevěděla jsem, že je i proti diabetu, věděla jsem, že je na hubnutí. a taky proti rakovině, to jsou samé důležité věci, tak snad mají vědci pravdu.
Schwabka odpověděl/a na téma: #6
Tedy do skořice bych to neřekla.
A hned si jdu na zahradu utrhnout petržel, té je naštěstí po většinu roku dost. Fytochemikálie - to je nějaký nový objev? Tyto látky mají prý protirakovinné účinky - hurá!
manufaktura odpověděl/a na téma: #7
Fytochemikálie jsou biolgoicky aktivní látky v rostlinách, které příznivě ovlivňují zdraví člověka. Známe asi dvanáct tisíc fytochemikálií - v některém ovoci může být až stovky fytochemikálií. Jsou třeba v ořeších, zeleném čaji, kurkumě, kakaových bobech a dalších superpotravinách.
Třeba rajčata mají antioxidační a protinádorové působení, oranžové a žluté druhy ovoce a zeleniny mají protinádorové účinky.
Schwabka odpověděl/a na téma: #8
Já mám tento seznam fytochemikálií: mrkev, ananasový meloun, pomeranče, dýně, rajčata, meloun, zelený čaj, zelí, kapusta, květák, brokolice, růžičková kapusta.
Myslím, že docela shoda :)
manufaktura odpověděl/a na téma: #9
Ano, celkem jsme se shodly. Dá se někde koupit kurkuma, slyšela jsem o ní, že je moc zdravá, ale nevím, jestli ji hledat v obchodě se zdravou výživou. A pokud ji i najdu, tak kam ji přidáváte - do omáček, nebo pod maso? A jak jídlo zachutí, je pak na chuť jiné, je to tam hodně poznat? Děkuju za případné odpovědi.
Schwabka odpověděl/a na téma: #10
Kurkuma se dá určitě najít v obchodech se zdravou výživou. Je to koření. Ale já to nepoužívám. Já moc jídla nekořením. V nejhorším používám pepř a sladkou papriku a to je vše :) Možná ji někdy vyzkouším, uvidíme.
Schwabka odpověděl/a na téma: #11
Rakovina a diabetes jsou zánětlivá onemocnění? To jsem tedy nevěděla. To by na ně snad zabíraly antibiotika, ty se dávají na zánět. Nebo ne? Z toho jsem nějak zmatená..
verca.fontanka odpověděl/a na téma: #12
Už jste slyšeli o bylince kurkuma Kurkuma při Alzheimerově a Parkinsonově chorobě. Má protirakovinné a protizánětlivé účinky a mnoho dalšího...